Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Iwanowicach informuje, że wnioski w ramach Programu Rodzina 500plus będzie można składać od 1 kwietnia 2016 r. tj. od momentu startu programu. Jeśli wniosek zostanie złożony w ciągu pierwszych 3 miesięcy, rodzice dostaną wyrównanie wstecz od 1 kwietnia.
Wniosek o to świadczenie będzie trzeba składać raz do roku. Będzie można to zrobić przez internet lub osobiście w gminie.
Okres rozliczeniowy będzie trwał od 1 października do 30 września następnego roku kalendarzowego. Pierwszy okres, na jaki będzie przyznane prawo do świadczenia będzie dłuższy, gdyż rozpocznie się 1 kwietnia 2016 r. i trwać będzie do 30 września 2017 roku.
Zgodnie z ustawą z pomocy skorzystają rodzice oraz opiekunowie dzieci do 18. roku życia. Rodzina z dwojgiem lub więcej niepełnoletnich dzieci będzie mogła otrzymać 500 zł na drugie i kolejne dziecko niezależnie od dochodu.
W przypadku rodzin z dochodem poniżej 800 zł netto na osobę wsparcie otrzyma rodzina także na pierwsze lub jedyne dziecko.
Dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym kryterium dochodowe jest wyższe i wynosi 1200 zł netto.
Dodatkowe wsparcie w wysokości 500 zł otrzymają także rodziny zastępcze oraz rodzinne domy dziecka na każde dziecko, na podstawie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Do wniosku należy dołączyć:
– dowód osobisty (uwierzytelniona kopia), osoby składającej wniosek
– skrócone odpisy aktu urodzenia dzieci, (z wyjątkiem osób, które pobierają zasiłek w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Iwanowicach)
– w przypadku zameldowania jednego z rodziców na terenie innej gminy zaświadczenie o nie ubieganiu się w innej gminie o świadczenie wychowawcze
– dokument potwierdzający posiadanie rachunku bankowego (w przypadku, gdy świadczenie wychowawcze ma być wpłacane na rachunek bankowy)
W przypadku, gdy świadczenie ma być wypłacane również na pierwsze dziecko:
– zaświadczenia z Urzędu skarbowego o dochodach wszystkich osób pełnoletnich, będących członkami rodziny za 2014r. – zasady ogólne
– w przypadku osób rozliczających się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodzie osiągniętym w 2014 r.
– zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o wysokości należnego zryczałtowanego podatku dochodowego za dany rok albo decyzję ustalającą wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej
– zaświadczenie z ZUS/KRUS o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne za 2014 r.
– nakaz płatniczy lub zaświadczenie z urzędu gminy o wysokości gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych z 2014 roku/ w przypadku nie posiadania gospodarstwa rolnego należy dostarczyć zaświadczenie o nieposiadaniu gospodarstwa
– w przypadku utraty dochodu, dokument określający datę utraty dochodu oraz miesięczną wysokości utraconego dochodu (np. zaświadczenie z urzędu pracy, świadectwo pracy, decyzja o rozpoczęciu oraz zamknięciu lub zawieszeniu pozarolniczej działalności)
– dokument lub oświadczenie określające wysokość uzyskanego dochodu z pierwszego pełnego miesiąca przez członka rodziny w przypadku doliczenia uzyskanego dochodu